dijous, 26 de desembre del 2013

Metàfores amb els ordinadors

El passat 9 de desembre, a classe de GTIC, vam treballar les quatre metàfores dels ordinadors, que expliquen com la tecnologia pot ajudar-nos a aprendre en funció del paper que juga l'ordinador. Les quatre metàfores que vam treballar son:

La metàfora tutorial: L'ordinador com a tutor.
En aquesta es reprodueix el model ensenyament-aprenentatge, ja que l'ordinador ensenya, i l'alumne aprèn.
L'inconvenient d'aquest es que l'alumne no rep l'atenció que necessita per aquells aspectes que més li costa desenvolupar, ja que no deixa de ser un programa informàtic, i normalment no detecten la causa de l'error comès.

Un exemple de programa d'aquest tipus és entrenat per llegir, en el qual l'alumne veu un cartell amb lletres. Seguidament van apareixent més, i l'alumne a de clicar a sobre de la lletra que es repeteixi en tots els cartells vists. En aquest programa es pot veure que si l'alumne falla, el programa no explica el perquè.



La metàfora de la construcció: L'ordinador com a alumne.
En aquesta metàfora és l'alumne qui controla l'ordinador. L'alumne descobreix, investiga i explora tot allò que vol descobrir per ell mateix, és el protagonista. El paper del mestre és acompanyar a l'alumne en aquest procés de treball.
Un exemple de programa és Scratch que és una aplicació en la qual els nens poden experimentar de manera creativa i divertida. En aquest programa es poden trobar diferents àrees: de disseny i execució, modificar l'aspecte d'objectes, utilitzar sons amb els diversos objectes(...), sempre amb l'objectiu de que els nens aprenguin a pensar de manera creativa.


La metàfora del laboratori: L'ordinador com a simulador.
L'alumne aprèn per mitjà del mètode assaig-error, es a dir, l'alumne prova un seguit de jocs i a mesura que falla, és ell mateix el que troba la resposta correcta. Un exemple és el Crayon physics on l'alumne ha de resoldre un seguit de problemes per arribar al seu objectiu.




La metàfora de la caixa d'eines: L'ordinador com a eina.
En aquesta última, l'ordinador juga un paper de suport, es a dir, ajuda a l'alumne a gestionar i organitzar tota la informació. Un exemple, que ja vam treballar anteriorment a classe, és Cmap tools, que ens permet crear mapes conceptuals.



Per finalitzar aquesta sessió, vam conèixer Scribid, que és un lloc web que permet als usuaris publicar qualsevol tipus de documents en una pàgina web. Aquí us deixo un vídeo, extret de youtube, on s'explica pas a pas com utilitzar-lo.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada